13 września 2024

HASIOR. TRWAŁOŚĆ PRZEŻYCIA - 14 czerwca – 15 września 2024 r. Biblioteka Królewska Zamek Królewski w Warszawie


„HASIOR. Trwałość przeżycia” to wystawa zorganizowana w ramach obchodów jubileuszu pięćdziesięciolecia odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie. Jest ona nawiązaniem do wystawy Władysława Hasiora, która odbyła się 50 lat temu w surowych murach odbudowanego po wojnie Zamku. Tak jak wtedy, tak i dzisiaj nie można przejść obok niej obojętnie.

Władysław Hasior (1928–1999) to urodzony w Nowym Sączu artysta zajmujący się rzeźbą, malarstwem, scenografią, który jest znany z niezwykle awangardowych projektów. Wykształcenie zdobywał najpierw w Państwowym Liceum Technik Plastycznych w Zakopanem, gdzie uczył się pod okiem wybitnego rzeźbiarza Mariana Wnuka. Po ukończeniu szkoły w Zakopanem podjął studia w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Władysław Hasior przebywał na stypendium we Francji w latach 1959–1960, przez około rok. Studiował wówczas w paryskiej École Nationale supérieure des beaux-arts pod kierunkiem rzeźbiarza Ossipa Zadkine'a. Ten okres był dla niego kluczowy, ponieważ to właśnie wtedy zetknął się z awangardowymi nurtami artystycznymi, takimi jak asamblaż, które wywarły istotny wpływ na jego późniejszą twórczość. Zainspirował się wtedy twórczością artystów takich jak Jean Tinguely czy Niki de Saint Phalle.

Autoportret - asamblaż, technika mieszana, 1962-1963 rok.

Twórczość Hasiora charakteryzuje się łączeniem różnorodnych materiałów i przedmiotów codziennego użytku, co wpisuje się w nurt asamblażu (technika artystyczna polegająca na komponowaniu dzieł ze znalezionych przedmiotów). Jego prace często oscylowały na pograniczu sztuki współczesnej, surrealizmu i sztuki ludowej. Hasior był także związany z nurtami neoawangardy i eksperymentalnymi formami sztuki, choć trudno przypisać jego twórczość do jednego, konkretnego nurtu.

Stacja Drogi Krzyżowej. Trzeci upadek Chrystusa pod krzyżem - praca dyplomowa Władysława Hasiora w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, 1956 rok.

Szkice do stacji Drogi Krzyżowej - 1956 rok.

Ofelia z Białego Dunajca.

Rozstrzelanym - 1962 rok.

Polski chleb - 1986 rok.


Model pomnika Ratownikom Górskim - około 1959 rok.

Epitafium Żydom polskim - 1993 rok.

Cykl Czerwona wojna - około 1952-1955 rok.

Monte Cassino, 1963-1964 rok.

Sztandar Baranka Wielkanocnego, 1971-1972 rok.

Kapliczka błękitnej nadziei, 1992 rok.

Znane są jego monumentalne rzeźby plenerowe, które łączyły elementy sacrum i profanum, oraz działały na wyobraźnię poprzez swoją dramatyczną symbolikę. Najbardziej rozpoznawalnymi dziełami są m.in. "Sztandar" czy "Pomnik Rozstrzelanych Partyzantów" w Szwecji. Wiele z jego prac nawiązywało do polskiej tradycji, historii i duchowości, z nutą ironii i krytyki.

Rzeźba wyrwana z ziemi, 1968 rok.

Sztandary:




Hasior był także pedagogiem, przez wiele lat związanym z Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zakopanem, gdzie inspirował kolejne pokolenia artystów. W jego dawnej pracowni znajduje się obecnie Galeria Władysława Hasiora, która jest oddziałem Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Mieści się ona w budynku przy ulicy Jagiellońskiej 18b. Galeria została otwarta jeszcze za życia Hasiora, w 1985 roku i prezentuje jego najbardziej charakterystyczne dzieła, w tym rzeźby, sztandary, asamblaże oraz inne prace artystyczne. 
Muzeum to jest unikatowe, ponieważ oprócz ekspozycji, można tam poczuć atmosferę samej pracowni, w której Hasior tworzył swoje dzieła. Przestrzeń galerii jest zaaranżowana w sposób oddający artystyczną wizję i jego styl życia, co sprawia, że zwiedzający mogą zobaczyć nie tylko gotowe prace, ale również proces twórczy artysty. 
Galeria jest jednym z najważniejszych miejsc związanych z twórczością Hasiora i przyciąga zarówno miłośników sztuki, jak i turystów odwiedzających Zakopane.
Zatem, jeśli nie zdążyliście obejrzeć wystawy w Zamku Królewskim, możecie wybrać się na artystyczną wycieczkę do stolicy Podhala.

Zdjęcie główne źródło - oficjalna strona wystawy.





TOP